måndag 3 november 2014

New York New York

Våra dagar i New York var så klart fyllda av upplevelser. Synintryck, hörselintryck, stress och lugn och en resa i en värld som är så välbekant via medier men ändå så totalt obekant i känsla. Jag älskade allt vi gjorde där, men jag älskade inte staden... Men här några guldkorn ur en hantverkares perspektiv... Vi besökte en stickbutik och en tygbutik. Fast tygbutiken var väl snarare ett varuhus! Ni kanske känner till Projekt Runway, en design- och sömnadstävling som går i amerikansk TV säsong efter säsong. Allt tyg som används i TV-serien köps på MOOD design & fabrics. Lasse och jag letade oss fram i Garment district och jag frossade runt i huset, dreglade över vackra material, klämde och kände, klappade och smekte. Resultatet blev ett fiskbensmönstrat linnetyg som jag inte har en aning om ännu vad det ska bli...
Vi fortsatte till Upper West Side där jag fått tips om en trevlig garnbutik som hette KNITTY City. Det var en butik fylld med fantastiska garner i alla kvalitéer och tjocklekar. Handfärgat, handspunnet, m.m. underbara kvalitéer. ...någon akryl såg jag inte... Jag kom ut med ett underbart ull och silke garn i olika gröna och blå nyanser. Dyraste jag någonsin köpt. 30 dollar för 1 nystan på 100 g. Det har nu blivit en sjal av det. Vacker!
Lasse hade som ni kanske förstår någon timme för sig själv när jag var kände och klappade runt på tyger och garner. Men på bokhandeln Barnes & Nobles gjorde vi sällskap och där sökte vi oss till olika avdelningar. Lasse till musikavdelningen och jag till hantverksavdelningen. Hur mycket böcker som helst om stickning, hantverk m.m. Titeln på boken ni ser var slående. To knit or not to knit... Det är verkligen frågan. Jag kom ut med boken "The knitting answer book" av Margaret Radcliff och Lasse köpte en musikvideo till Barbara och Björn i New Haven dit vår resa sedan fortsatte. Även i New Haven sökte jag upp en garnbutik som samma kväll hade stickcafé. Barbara och jag gick dit, jag hade sockstickningen till Ludvig med mig och vi fick träffa stickare i staden. Och tänk att en av dem hade gått sommarkurser på Sätergläntan... Världen är stor men också väldigt liten!!

1 kommentar:

Unknown sa...

INTRESSANT MIA!!!
Jag själv har varit i Kreta---VACKERT!!
De pratar engelska lika bra som amerikanska----hoppsan---haha---Tracey