lördag 30 augusti 2014

Ett av sommarens arbeten

Kan du sy en skjorta till Ola när han fyller år?
Nana kom och frågade, och självklart ville jag sy den! 
Ola kommer från Ore socken och har en dräkt därifrån. Den gamla skjortan var välanvänd och något kort i ärmen så en ny fick det bli. 
När jag sökte i gamla projektarbeten på Sätergläntan hittade jag en skjorta från Ore socken som jag utgick ifrån. (Maria Lindvalls projekt)
Nana hittade ett lakan i linne på en loppis i stan och det använde vi till skjortan. 
Det var flera trevliga detaljer på den som jag tycker är så vackra. Halsspjäll som gör axeln lite vidare och håller till vid halsen, rynkor i nacken för rörelse i ryggen, stripade rynkor vid ärmlinningen. 
På vägen lärde jag mig mer om rörelsevidd vid handleden... Ärmlinningen blev för tight först så jag fick lägga ut en bit av sömsmånen. Sen var det halsen, där hade jag mätt lite för nätt och halshålet behövde klippas ur mer fram. Så det blev att sy en ny krage och klippa ur mer för ökad rörelsevidd. 
Jag lär mig hela tiden! 
Men åh vad jag gillar mitt nya jobb!

Inga kommentarer: